کارآفرینی اجتماعی در حوزه‌های فرهنگی

09 مارس 2022 04:37

کارآفرینی اجتماعی رویکردی است که اغلب به صورت داوطلبانه و غیر انتفاعی در پی حل مسائل اجتماعی از جمله: فقر، بی‌سوادی، تخریب‌های زیست محیطی و… است؛ و با خلاقیت به تولید کالا و خدمات و یا ارزشی می‌پردازد که موجب تغییرات مثبت در جامعه می‌شود. هدف کارآفرین اجتماعی، نه تولید درآمد و کسب سود مالی بلکه ایجاد رابطه‌ی نزدیک با جامعه و خلق ایده‌هایی نو برای تبدیل جهان، به جایی بهتر برای  زندگی است. از جمله ویژگی‌هایی که کارآفرینان اجتماعی دارند عبارتند از:

  • به جای استفاده از شیوه‌های سنّتی، از شیوه‌های نوآورانه استفاده می‌کنند؛
  • ریسک‌پذیر هستند و بیشتر به سود اجتماعی توجه می‌کنند تا سود و منفعت مالی؛
  • نسبت به مسائل اجتماعی، آگاهی دارند؛
  • در استفاده از فرصت‌ها، روندی استراتژیک دارند.

از سوی دیگر، فرآیند خلق ایده‌های نو در حوزه‌های فرهنگی با افرینش ارزش‌ها و تولید خدمات فرهنگی، باعث بهبود کیفیت زندگی و ایجاد تغییر در وضعیت فعلی جوامع، در تمامی جنبه‌ها می‌شود. چراکه همه‌ی جنبه‌های زندگی ما دارای بار فرهنگی است و ارزش‌ها، هنجارها، نمادها و… در هر حیطه‌ای ، شکل و نوع و اهداف فعالیت را در آن حوزه تعیین می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کارآفرینان اجتماعی در حوزه‌های فرهنگی، گرچه به دنبال کسب سود مالی نیستند، اما با سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی، نه تنها موجب گسترش و رونق فعالیت‌های فرهنگی می‌شوند، بلکه تولید ثروت و افزایش رفاه را نیز به همراه دارند.

آنچه در این حوزه مدنظر کارآفرینان اجتماعی است، تنها توجه خاص به محصولات و محتواهای دیداری، شنیداری و نوشتاری در فضای واقعی و دیجیتالی نیست؛ بلکه در سطحی بالاتر، مشارکت در تولید کالاها و خدماتِ فرهنگی، افزایش کیفیت محصولات فرهنگی، انسجام و همسویی با نظام ارزش‌های ملّی و بومی، شیوه‌ی نهادینه‌سازی ارزش‌های اصیل، میزان انطباق خدمات و محصولات فرهنگی با محیط زیست و… را نیز در برمی‌گیرد.

به طور کلی، کارآفرینی اجتماعی در حوزه‌های فرهنگی، درصدد آن است تا در پرتوِ اهداف مزبور، به ایده‌پردازی، فرصت‌شناسی، ایجاد فضای کسب‌وکار و تیم‌سازی، به تولید و نشر کالاها و خدمات فرهنگی همّت گمارد و از این طریق، به ترویجِ ارزش‌ها و غنای فضای فرهنگی در جامعه بپردازد.

در ایرانِ عزیز ما نیز، به ویژه در شرایط فعلی که نظام ارزش‌های دینی و ملّی در معرض تهاجمِ نظام سلطه‌ی بین‌الملل قرار گرفته، سرمایه‌گذاری در بخش‌های فرهنگی از جانب کارآفرینانِ این حوزه، امری ضروری می‌باشد و فرهنگِ سرشارِ ما، از ظرفیت‌های بالقوه‌ی مناسبی در این زمینه برخوردار است.

مؤسسه‌ی ….. با طراحی پروژه‌های کارآفرینیِ اجتماعی در بخش‌های فرهنگی، آمادگی خود را جهت همکاری با شخصیت‌های حقیقی و حقوقیِ هم‌ارزش با خود، در اجرای پروژه‌های مختلف اعلام نموده و از ظرفیت‌های فکری و انسانی ویژه‌ای در این راستا برخوردار می‌باشد.